داروی گیاهی

همه چیز در مورد مصرف سنا و گل محمدی

گیاهان دارویی هزاران سال است که برای اهداف دارویی مورد استفاده قرار می ‌گیرند و بخش مهمی از طب سنتی را در بسیاری از فرهنگ‌ها تشکیل می‌دهند. در سال‌های اخیر، علاقه مجدد به استفاده از گیاهان دارویی برای اهداف پزشکی افزایش یافته است و بسیاری از مردم به داروهای گیاهی به عنوان جایگزینی طبیعی برای دارو‌های شیمیایی روی آورده‌اند. سنا و گل محمدی چه فوایدی دارند؟

در بین گیاهان مختلف که هرکدام خواص درمانی خاص خودشان را دارند، دو گیاه برگ سنا و گل محمدی از جایگاه ویژه‌ای در طب سنتی برخوردارند. هر کدام از این گیاهان خواص دارویی مختلفی دارند از ملین بودن گرفته تا آرامش بخش بودن و بهبود سلامت پوست. استفاده از دمنوش سنا و گل محمدی روش خوبی برای بهره‌ بردن از خواص این گیاهان جادویی است. وقتی سنا با گل محمدی آمیخته می‌شود خواص فوق‌العاده‌‌ای پیدا می‌کند که نه تنها برای بزرگسالان بلکه برای کودکان هم مفید است.

دمنوش سنا و گل محمدی

دمنوش‌های گیاهی قرن ها به عنوان درمان طبیعی برای بسیاری از مشکلات سلامتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. امروزه با مشخص شدن بعضی از آسیب‌هایی که ممکن است داروهای شیمیای به بدن وارد کنند مصرف دمنوش‌ها دوباره رونق گرفته و حتی برخی از پزشکان آن‌ها را تجویز ‌می‌کنند. در جهان متنوع و اسرار آمیز گیاهان دارویی دو نوع از آن‌ها خواص دارویی متنوعی دارند که ترکیبشان با یکدیگر معجون شفا بخشی درست می‌کند: سنا و گل محمدی.

ترکیب این دو گیاه به بهبود سلامت عمومی بدن کمک کند می‌تواند در درمان برخی از مشکلات گوارشی، کاهش وزن، تسکین درد و درمان مشکلات پوستی بدن مفید باشد. هرچند نباید فراموش کنیم که دمنوش‌های گیاهی با وجود تمام مزیت‌هایی که دارند ممکن برای همه مناسب نباشند برای همین بهتر است قبل از مصرف  دمنوش  سنا و گل محمدی خواص هر کدام از گیاهانش را بشناسید و با موارد منع مصرف آن آشنا باشید.

طرز تهیه برگ سنا و گل محمدی

همان طور که از اسم این دمنوش فهمیده می‌شود از دو گیاه برگ سنا و گل‌محمدی درست شده. برای آماده کردن این دمنوش مقوی کافی است از هر کدام یک قاشق چای خوری در قوری یا ظرف مخصوص دم کردن دمنوشتان بریزید، آن‌ها را خوب با هم مخلوط کنید و سپس آب جوش را اضافه کنید. بعد از ۱۰ الی ۱۵ دقیقه دمنوش شما آماده‌ است.

اگر بعد از صاف کردن دمنوشتان مقداری شیرین‌کننده طبیعی مثل عسل به آن اضافه کنید ترکیبی بسیار خوش طعم خواهید داشت. همچنین می توانید دمنوش را بعد از درست شدن داخل یخچال بگذارید تا سرد شود و آن را خنک میل کنید. برای آشنایی بهتر با این دمنوش بهتر است ابتدا خواص هر کدام از گیاهانش را بشناسیم:

برگ سنا

گیاه سنا که با نام‌های سنای کاسیا یا سنای اسکندریه نیز شناخته می‌شود، از خانواده حبوبات است و بومی مناطق گرمسیری در سراسر جهان از جمله آفریقا، هند و خاورمیانه است. این درختچه قرن هاست که به عنوان یک داروی سنتی برای درمان یبوست استفاده می شود. برگ سنا حاوی ترکیباتی است که باعث تحریک و تقویت حرکات روده می‌شود. استفاده از این برگ به عنوان ملین به مصر باستان برمی گردد. یونانیان و رومیان نیز از آن استفاده می کردند.

در قرون وسطی از سنا برای درمان انواع بیماری ها از جمله یبوست، اسهال و اسهال خونی استفاده می‌شده. حتی امروزه با پیشرفت پزشکی و داروهای شیمیایی مختلف این گیاه به عنوان یکی از قوی‌ترین ملین‌ها شناخته می‌شود. همچنین ثابت شده برگ سنا برای درمان هموروئید و سندرم روده تحریک‌پذیر هم مؤثر است. گیاه سنا در اشکال مختلف از جمله کپسول، قرص و چای موجود است. مزایای دیگر این گیاه را در ادامه آورده‌ایم:

کاهش التهاب: سنا حاوی ترکیبات ضد التهابی است که می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند و برای افراد مبتلا به بیماری هایی مانند آرتریت یا بیماری التهابی روده مفید باشد.

ادرار آور: برگ سنا همچنین به‌عنوان یک ادرارآور طبیعی و قوی شناخته می‌شود به همین دلیل برای جلوگیری از مشکل کم‌آبی بدن بهتر است همراه با آن آب زیادی بنوشید.

کاهش کلسترول: برخی مطالعات نشان داده اند که سنا می‌تواند به کاهش سطح کلسترول کمک کند. این به دلیل توانایی گیاه در اتصال به اسیدهای صفراوی در روده است که مسئول جذب کلسترول هستند.

تسکین دردهای قاعدگی: سنا به طور سنتی برای تسکین دردهای قاعدگی استفاده می شده است. توانایی آن در تحریک ماهیچه های روده به تسکین گرفتگی در سایر قسمت های بدن نیز کمک کند.

مقدار مصرف و عوارض برگ سنا: دوز و عوارض جانبی استفاده از سنا به فرد بستگی دارد. با این حال، مقدار ۲۰۰-۳۰۰ میلی گرم عصاره‌ی این گیاه  که در سه نوبت مصرف شود معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند. عوارض جانبی آن شامل گرفتگی شکم، اسهال و حالت تهوع می‌شود. مهم است که قبل از مصرف برگ سنا با پزشک خود صحبت کنید، به خصوص اگر باردار هستید یا در دوران شیردهی هستید.

گل محمدی

گل محمدی، گلی شناخته شده و بسیار ارزشمند در دنیای عطرسازی، آرایشی و بهداشتی و طب سنتی است. این گل معطر قرن هاست که در خاورمیانه به ویژه در ایران، ترکیه و بلغارستان کشت می شود و به دلیل خواص متفاوتی آن به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گرفته است. گل محمدی علاوه بر کاربرد تزئینی‌ای که دارد و به باغچه‌ها و باغ‌ها جلوه‌ای زیبا می‌بخشد دارای خواص فراوان دارویی و درمانی نیز هست. در ادامه بخشی از فواید مصرف گل محمدی را بررسی می‌کنیم:

استفاده‌ خوراکی: گل محمدی با طعم و بوی خوشایند خود، به عنوان طعم دهنده در غذاها و نوشیدنی ها مورد استفاده قرار می گیرد. عصاره‌ی این گیاه، گلاب، یکی از مهمترین مواد اولیه در آشپزی و شیرینی پزی و شربت‌ها است.

خاصیت ضد اضطرابی: عطر گل رز محمدی معروف به خواص ضد اضطرابی و آرامش بخشی است. بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که بوی این گل به خصوص در زمان استفاده از آن به عنوان عطردرمانی، می تواند به کاهش اضطراب و تسکین روانی کمک کند. همچنین  دمنوشش را به انتخابی عالی برای کسانی که از اضطراب یا بی خوابی رنج می برند تبدیل می کند.

خاصیت ضد التهابی: گل رز محمدی به دلیل  ترکیبات فلاونوئیدی که دارد مانند کوئرسیتین ، کمک می کند تا التهاب های بدن را کاهش دهد. بنابراین، مصرف گل رز محمدی می تواند در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری های التهابی مانند روماتیسم، آرتریت و التهاب ریه ها موثر باشد. این گیاه باعث کاهش التهاب و تورم در ناحیه تحتانی می شود و می تواند به عنوان یک درمان طبیعی برای بواسیر استفاده شود.

خاصیت ضد سرطانی: تحقیقات نشان داده اند که گل رز محمدی حاوی ترکیبات فعالی است که می توانند در پیشگیری از برخی از بیماری های سرطانی موثر باشند. برای مثال، ترکیبات فلاونوئیدی موجود در رز محمدی می تواند به کاهش خطر بروز سرطان پستان کمک کند.

۷ خاصیت دمنوش سنا و گل محمدی

دمنوش برگ سنا و گل محمدی یک نوشیدنی طبیعی مقوی و خوش‌ طعم است. این نوشیدنی محبوب قرن‌هاست که برای ارتقای سلامت و تندرستی استفاده می شود. این نوشیدنی علاوه بر اینکه خواص درمانی گل محمدی و برگ سنا را مجزا در خود دارد به دلیل ترکیب این دو گیاه در خود خواص دارویی بیشتری و ویژه‌ای  نیز پیدا کرده که در ادامه ۷ خاصیت مهمش را ذکر می‌کنیم:

  • به هضم غذا کمک می کند: برگ سنا یک ملین طبیعی است که به تحریک حرکات روده و رفع یبوست کمک می کند. باعث افزایش انقباضات ماهیچه های روده می‌شود که باعث حرکت مواد زائد از طریق سیستم گوارش می‌شود.
  • پیشگیری از بیماری‌های قلبی و دیابت: گلبرگ های گل رز محمدی سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی است که می توانند خطر ابتلا به بیماری های مزمن مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت را کاهش دهند.
  • از کاهش وزن پشتیبانی می کند: چای برگ سنا می‌تواند به کاهش نفخ و احتباس آب کمک کند، که باعث می‌ود احساس سبکی و راحتی بیشتری داشته باشید. همچنین با کم کردن اشتها باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.
  • استرس را از بین می برد و آرامش‌بخش است: گلبرگ های گل رز محمدی حاوی ترکیباتی هستند که باعث آرامش می‌شوند، در حالی که برگ سنا می تواند به کاهش اضطراب و تقویت حس خوب کمک کند. نوشیدن یک فنجان از این دمنوش  قبل از خواب در بهبود کیفیت خواب شبانه و کاهش سطح استرس مؤثر است.
  • تقویت سیستم ایمنی: دمنوش گیاهی برگ سنا و گل محمدی سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی‌ای است که باعث  تقویت سیستم ایمنی می‌شود و از بیماری‌های عفونی جلوگیری می‌کند.
  • کاهش التهاب: ترکیب این دو گیاه باعث تسکین درد و ناراحتی ناشی از شرایطی مانند آرتریت و بیماری التهابی روده و یبوست می‌شود.
  • سلامت پوست را بهبود می بخشد: گلبرگ های گل رز محمدی حاوی ترکیباتی هستند که می توانند به بهبود سلامت پوست و جلوگیری از پیری ‌ پوست کمک کنند. نوشیدن چای گیاهی برگ سنا و گل رز می‌تواند موجب داشتن پوستی شفاف و سالم شود.

 

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *